Boekhouden en CRM

In de huidige generatie boekhoudsoftware is veelal ook een CRM onderdeel aanwezig. Het combineren van facturen en klantgegevens in 1 pakket kan veel voordelen opleveren in je relatie met klant en toekomstige sales.

Wat is CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management en komt er kort gezegd op neer dat je de relatie met je klanten beheert in de software. Doordat je altijd op de hoogte bent van informatie van je klanten, kun je deze beter beheren en neemt het potentieel toe om meer te verkopen. Zo ben je via je CRM op de hoogte van persoonlijke informatie als verjaardagen. Je kunt je klant vervolgens feliciteren wat attent overkomt.

Boekhouden en CRM

In je kasboeksoftware houd je nu waarschijnlijk al gegevens van je klanten bij zoals naam, adres, woonplaats, telefoon, email en natuurlijk de facturen en of deze betaald zijn. In een CRM pakket vormen deze gegevens de basis van je relatiebestand. Vervolgens ga je allerlei extra informatie opslaan zoals alle correspondentie die je hebt rondom het product of dienst dat je levert en de verkoop hiervan. Alle verzonden en ontvangen e-mails worden chronologisch opgeslagen en notities die je maakt van telefoongesprekken e.d staan daar ook weer op volgende tussen. Op deze manier bouw je een historische database op waaruit je kunt putten om bijvoorbeeld afspraken die in het verleden gemaakt zijn terug te kunnen vinden.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *